Yazar : Mustafa ERKAN
10 Nisan 2013 Çarşamba

Dinleme/izleme, iletişim kurmanın ve öğrenmenin temel yollarından biri olup verilen
iletiyi doğru bir şekilde anlama, yorumlama ve değerlendirme becerisidir. Görsel ve işitsel
araçların hayatın her alanında giderek yaygınlaşması ve bu araçların eğitimde kullanılması
etkili bir dinleme/izleme eğitimini gerekli kılmaktadır. Bu becerinin geliştirilmesiyle,
öğrencilerden dinlediklerini/izlediklerini sıralama, sınıflama, sorgulama, ilişkilendirme,
eleştirme ve bunlarla ilgili çıkarımlarda bulunma gibi üst becerileri gerçekleştirmesi
beklenmektedir.
Programda dinleme/izleme öğrenme alanı; öğrencilerin iyi bir dinleyici/izleyici
olabilmesine yönelik olarak hazırlanmış düzeye uygun kazanımlar ile bu kazanımları hayata
geçirmeye yönelik etkinliklerden oluşmaktadır. Programın bu bölümü “dinleme/izleme
kurallarını uygulama, anlama ve çözümleme, değerlendirme, söz varlığını zenginleştirme,
etkili dinleme/izleme alışkanlığı kazanma” amaçlarından oluşmaktadır. Öğrencilerin
düzeylerine yönelik olarak hazırlanan kazanımların, uygun etkinliklerle desteklenerek
uygulanması, öğrencilerin etkili iletişim kurmalarını ve toplum hayatına aktif birer
dinleyici/izleyici olarak katılmalarını sağlayacaktır. Aşamalı bir süreç izleyen bu sıralamanın
takip edilmesi, dinleme/izleme etkinliklerinin amacına ulaşmasını, öğrencinin toplum
hayatına aktif bir dinleyici/izleyici olarak katılmasını sağlayacak, öğrencilerin iletişim kurma
yeteneklerini geliştirecektir.
Dinleme/izleme sürecinin amacına ulaşabilmesi için yapılan tüm dinleme/izleme
etkinliklerinin değerlendirilmesi gereklidir. Bu amaçla programda, öğrencilerin kullanacağı
değerlendirme ölçütleri ile yapılan etkinlikleri değerlendirmeye yönelik formlar yer
almaktadır. Bu formların kullanılması dinleme/izleme sürecini verimli kılacak ve öğretmene
nesnel bir değerlendirme imkânı sağlayacaktır.